Want your
own Fotopage?








 
Zaharah's FotoPage

By: Zaharah Osman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 20-Aug-2010 03:11 Email | Share | Bookmark
BUAT TAUGEH SENDIRI...

Laci plastik 3 tingkat....
Alat merenjis air....
Ni rupanya taugeh selepas 24 jam....
ekor dia dah mulai tumbuh...tapi pendek jer...
Yang ni dah 48 jam... yea dah boleh kutip...
Yang ni dah 60 jam...5 hari, daun dah tumbuh...
Ni perencah kerabu...cili api, bawang, ikan bilis...
Ni taugeh yg dah dibuang akar...pahit akar tu kalau tak buang...
Ni kerabu yg dah siap....dah tinggal sket baru ingat nak klik
Taugeh ni memang jarang yg amat sangat mama beli, sbb tak suka makan...



Iera yg suka sangat makan taugeh... macamana entahnya dia boleh suka kat taugeh, tak tau lah... abang2nya semua tak suka taugeh... kalau masak mee ke kue tiaw tak pernah masuk taugeh, kalau letak juga alamat mengaislah diorang mencari taugeh...then penuh keliling pinggan tu dengan taugeh... hummm...

Mulanya ayah buat taugeh ni sbb nak bagi makan kat ayam, itik sbb taugeh ni banyak protein... search dlm intenet cari cara buat taugeh.... tanpa diduga ayah boleh beli kacang hijau 10 kg...masyaAllah... biar betul...

Siap beli rak berlaci plastik...Hana ingat nak buat isi baju dalam ke seluar dalam ker....disuruhnya letak dlm bilik dia..haha

Rendam kacang hijau selama 8 jam- then toskan'

Sediakan penapis, letak kertas bersih...ayah guna kertas A4...renjis air bagi lembap

Taburkan rata kacang hijau atas kertas.... renjis sedikit air

Masukkan dalam laci, tutup rapat biar gelap...

Renjiskan air setiap 4-5 jam

Selepas 48 jam akar dan badan taugeh akan memanjang...

Bahan buat kerabu:

Secawan kelapa parut- putih

Semangkuk taugeh- buang ekor ehh akar...

10 bj cili padi- hiris

3 bj cili merah- hiris

3 bj bawang putih- hiris

secawan ikan bilis

sedikit belacan

Cara buat kerabu:

Goreng tanpa minyak kelapa parut hingga kekuningan dan naik bau- ketepikan

Goreng semua bahan hiris- cili padi, cili merah, bawang, belacan, bawang putih dan bilis - toskan

Tumbuk semua bahan yg digoreng, masukkan kelapa yg dah digoreng.sedikit, supaya senang nak tumbuh.......

Gaul kelapa dan bahan yg ditumbuk, then bubuh sedikit garam. gaul rata...

Taugeh tidak perlu dicelur.... bilas dan toskan jer...ehh semalam mama buat lupa nak basuh taugeh lahhh....hahaha... nasib baik buat sendiri...kira bersih lah...

Gaul perencah dan taugeh. Rasanya rangup....

Makan ngan nasi putih panas, tak payah guna kuah.... semalam mama makan ngan tempe goreng celup tepung KFC.... wahhh lazatnya...

Ayah makan kerabu ni habis.semangkuk...sampai lupa nak makan lauk......







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net