Zaharah's FotoPage

By: Zaharah Osman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 18-Oct-2009 01:02 Email | Share | Bookmark
AYAM KLUK-KLUK MENETAS

Ni yang ke tiga.... tidur ikut dan jer...
Sekali pandang cam ayam biasa, tapi kakinya lebih besar & tegap
Meraikan kelahiran ayam kluk2...hehe...ayam Kg jd korban
Si Ayah gagah perkasa....goggle...
Ayah dan Ibu Kluk2....
Yg kuning ayam kluk2.. yg coklat ayam Kg..
Haahhh ambik kau sekali menetas 7-8 ekor...
Seronoknya tengok diorang ni tidor berlanggat2....hihi..
Dah besar sket so pindahkan ke kotak lebih besar..
Anak itik pun sekali menetas serentak 30 ekor...wuhuiii
Ayam serama menetas 3 ekor...alhamdulilllahh ada itik gak sekor
Ayam kluk2 menetas serentak dengan itik dari 3 ibu...
alhamdulillah...

Ada yg panggil ayam Belanda... Ayam Piru... ayam Turki..... ermmm kami panggil ayam Kluk2 jer.... sinonim dengan bunyinya.....

Semuanya bermula dengan Abang mengaji kat Matrik di Gopeng tahun 2008... kami yg sering berulang alik ke Kampungnya di Tg Tualang 30 minit dr Gopeng... terserempak ngan ayam Kluk2 sedang merayau di tepi jalan....mama menjerit kata banyaknya ayam kluk2... hahhh mana mana....jerit ayah... walau dah terlajak ayah pusing kereta dan terus masuk ke laman rumah keluarga India di sana...beli 3 ekor.....RM100 lebih.....wuiii mahallll tuhhhh....

Selang beberapa bulan ibu ayam mulai bertelur dan mengeram...malangnya tak menjadi....

Akhirnya setelah beberapa percubaan untuk menetaskan telur ayam kluk-kluk gagal, pada 16-17 Oktober 3 ekor anak ayam pun menetas....dalam incubator Octagon yg ayah beli di Singapura.....

dan keesokan harinya menetas lagi...itik pun menetas sama....wuhuuuuu... seronoknya....

Syukran alhamdulillah.... ..bukan ayam kluk2 dan itik jer menetas...ayam kampung pun, ehhh ehhh ada ayam serama pun menetas juga 3 ekor.... wahhh betul2 murah rezeki.....

YaAllah seronoknya atas nikmat Mu....nak kira cukup susah... sbb diorang ni tak reti duduk diam....

InsyaAllah raya tahun depan kita makan rendang Kluk2... yea....kalau cam ni banyak, satu Taman ni boleh makan...hehe...rezeki kena kongsi terutama dengan jiran2 yg sama2 menanggung bau2an setiap hari....

Beruntung gak penduduk Taman ni sbb ada Prof yg sanggup meluangkan masa dan tenaga utk menternak di bawah kabel letrik ni...bela itik Muscovy dah beratus ekor... dah berpuluh ekor gak dikendurikan bersama jiran yg amat memahami hobi ayah ni....tq tq.....kalau tak anak2 diorang tak kenal ayam kampung apatah lagi itik dan ayam Kluk2....kan kan kannnnn....



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net