Zaharah's FotoPage

By: Zaharah Osman

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 4-Aug-2008 02:18 Email | Share | Bookmark
ITIK OH ITIK

Pemandangan selepas hujan sebelum reban ayam dan itik dibina...
Tengok air ni lah yg mencetus idea ayah nak ternak itik...
Korek dalamkan sikt dan tambak cerun bagi landai..
Pagar keliling hingga ke dasar air...kayu kutip kat tempat buang
Bina pondok untuk itik lepak...
Tempat tidur dan berteduh dari hujan panas..
Ni tempat khas untuk ibu Muscovy mengeram...20 biji telur
Katil Wrought-iron jiran yg dah patah..jadi tempat berehat kami
50 ekor ducklings beli di Paya Jaras..
Seminggu pertama sentiasa berdian ...kena pulak musim hujan..
Itik telur menumpang di reban ayam sebelum rebannya siap..
Wahh seronoknya dia bermain air..dah namanya pun Itik Air...
Ini telaga mata air yg dipam ke dlm tangki utk kegunaan ternakan
Tong menyimpan makan itik...3 kali sehari..RM400 gak sebulan...
4 pokok pisang Berangan menunggu hari untuk ditebang...
[i]Sejak bila pulak ayah ni suka bela itik....kitorang pun tak tahu...tapi dah dia bela kitorang layannnn jer lahh....

Segalanya bermula sejak pindah ke rumah nilah...di sebelah rumah kami ada kolam terbiar peninggalan pihak pemaju...yang semak dipenuhi rumput liar... selepas setahun biar jer dulu.. nak tengok ada tak penduduk lain ambil tahu... ke nak buat sesuatu ngan kolam ni....

Bila dibiar masuk tahun ke 2..takde sape peduli... ayah pun angkut cangkul, pencakar...welly...diiringi Arsyad si bongsu menebas semak samun, dan rumpai air...maka jadilah....

Tugas mama, tiap pagi bagi makan ayam itik tu... ...pantang terlambat sikit...berkuak-kuak la diorang memanggil...minta makan....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net